středa 4. září 2013

Domácí lučina

Není to tak dávno, co jsem prvně zkusila domácí máslo a hned jsem Vám o tom musela nadšeně napsat. Chudák nebohá domácí lučina, která zůstala přehlédnutá, ač jsem jí s velkým úspěchem vyzkoušela a rozšířila mezi přátele a rodinu dál. Mela jsem tedy v lednici všechno potřebné, a tak jsem si řekla, že tentokrát Vám představím domácí lučinu. Až dočtete článek, nebudete mi věřit, že je to vážně tak JEDNODUCHÉ! Vážně :-)

No vážně, nic víc, než co je nahoře v obrázku doopravdy potřebovat nebudete. Pro jistotu tedy seznam: 
  • 400 - 1000g bílý jogurt
  • 1 šlehačka/kysaná smetana
  • špetka soli (může a nemusí být)
A teď co s tím "velenáročným" receptem? Jogurty a smetanu smícháme dohromady v míse. Připravíme si sítko a plátýnko/utěrku/látkovou plenu (čistou samozřejmě :-D) a cedník. Látku přes kterou budeme překapávat a díky níž budeme zachytávat lučinu rozprostřeme přes cedník a obsah mísy do ní přelijeme. Cípy látky svážeme křížem k sobě, nebo je třeba zagumičkujeme. Cedník postavíme nad hrnec nebo mísu, celé to postavíme do lednice a 12 až 24 hodin si toho nevšímáme. 

Po uplynulé době vezmeme látku, v níž se z jogurtu zachytila pevná lučinová hmota, rozbalíme a lučinu přendáme do zavíratelné krabičky. Můžeme dochutit solí, čerstvýma bylinkami nebo nechat čisté. Výborná je také na sladko s ovocem, nebo jako součást dezertů. Já jsem jí použila do kokosového cheescakeu :-)

A tady je fotopostup, kdyby někdo potřeboval. 

Smíchání jogurtu a smetany a přelití do připravené utěrky v okapávací misce.


 Připravená hmota a syrovátka, která z ní okapává do připraveného hrnce.


Takhle vypadá lučina při vstupu do lednice a ve svém finále. Mňam. 

Odkapanou syrovátku můžete vylít, ale to by byla škoda. Dá se vypít, je velmi zdravá, ale také s ní můžete zadělat třeba na domácí chleba a nahradit tak obyčejnou vodu právě syrovátkou. Uvidíte, že to dá chlebu zase úplně novou chuť :-) 

Také si doma děláte lučinu? A jaké máte rádi příchutě, jak jí využíváte v kuchyni? 

4 komentáře:

  1. Zrovna dneska jsem ji dělala taky a zítra z ní bude cheesecake z dýně hokaido :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zrovna mám doma taky jednu dýni, ale na polévku, na vyzkoušení:) Každopádně recept na cheescake z dýně by mě moc zajímal. Doufám, že bude na blogu :)

      Vymazat
  2. Co je tedy lepší použít - šlehačku nebo zakysanou smetanu?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží na chuti i na dalším použití, ale myslím, že rozdíly jsou téměř minimální. S kysanou smetanou je výsledná lučina kyselejší, a sedí mi spíš na pomazánky, nebo na dezert s čerstvým ovocem jako borůvky, jahody... a se šlehačkou je taková jemnější, a sedí víc třeba na cheescakey. Ale na běžnou konzumaci bych poradila asi tak - použijte to, co máte zrovna doma, nebo to, co je momentálně v akci ve vašem oblíbeném obchodě (pokud si nevyrábíte vlastní jogurty a neodebíráte smetanu) :-)

      Vymazat