čtvrtek 1. května 2014

Domácí arašídové máslo

Po opravdu dlouhé době vaření bez dokumentace (ale ne, něco zdokumentované mám a určitě se to dříve nebo později na blog dostane ;)) a následného sdělování výsledků mého snažení vám, mým drahým čtenářům, jsem se rozhoupala napsat další článek. Napřed se musí začít něčím jednoduchým, jen tak zlehýnka, aby si to člověk připomněl. Je to sice jako jízda na kole, nikdy z toho úplně nevyjdete, ale přeci jen, první jízda po dlouhé době je trochu nemotorná :-) 
Je sváteční ráno, Máj - lásky čas, a já se v kuchyni chystala s pytlíkem arašídů kouzlit  zázraky, tak proč se o ně nepodělit s vámi. Vím vím, arašídové máslo je plné rozporů, buď ho milujete nebo nenávidíte. Je jemné a voňavé a heboučké, ale přitom je plné chutí, hutné a dokáže vám slepit pusu. Američani ho milují na sendviči s marmeládou, skvělé je na krekrech, nebo jako základ na naprosto dokonalé sušenky. Ale, klidně ho můžete navštívit jen tak, se lžičkou, a nenápadně se zase odkrást pryč... je úplně jedno jak si ho vychutnáváte. 



Arašídové máslo není nejlevnější pochutinou, kterou můžete v obchodech získat, ale budiž, za kvalitu se vyplatí zaplatit. Pokud ale chcete kvalitu a chcete vědět, co přesně se ve vašem másle nachází, je domácí výroba ideální. Dělala jsem ho již několikrát, a jelikož se o něm v práci poslední dobou často mluvilo, mé chuťové buňky usoudily, že je nejvyšší čas udělat si novou dávku :-)



Arašídové máslo
  • 500g sáček arašídů 
  • 1-2 lžičky oleje (není nutné)
  • mixér s nádobou (či foodprocesor nebo ultimate chopper)





Mixér je samozřejmě to nejdůležitější, je ideální mít aspoň jeden z výše uvedených. Já osobně mám tyčový mixér se 3 nástavci, z nichž jeden je takový maličký foodprocesor, ale i tak jsem musela být opatrná a dávat mu čas na oddech. Kdybych ho nechala pracovat v kuse, tak mi motorek akorát zadře nebo vyhoří, přeci jen, hmota arašídového másla je dosti hutná. Takže myslete na své domácí pomocníky. 

A jak tedy na to? Úplně jednoduše, část arašídů - jejich původní úprava je na vás, já měla solené pražené, můžete mít jen pražené, nebo úplně čisté nepražené - jsem nasypala do nádobky mixeru a ... ano, začala mixovat. V krátkých intervalech po přibližně 30 s jsem si na chvíli dala pauzu, zkontrolovala arašídy a případně promíchala a odlepila hmotu od boků. 

Dlouho se nic neděje, jen jsou arašídy menší a menší, pak vypadají jako strouhané oříšky a to je právě ten moment. Ještě chvíli mixování a pozorovala jsem, jak se mixováním zahřáté kousíčky arašídů, které vylučují olej, začínají slepovat k sobě do jedné velké hroudy. Jelikož můj tyčový mixér není dostatečně výkonný, pomohla jsem si cca půl lžičkou oleje, který mi pomohl rozpohybovat celou hmotu a vymixovat jí dohladka. 

 Začínáme.

Drtíme.

Arašídy začínají pouštět olej...

... a tvoří slepené hroudy... 

... ze kterých s trochou trpělivosti vznikne hotové máslo.

A to je vlastně všechno, jakmile se z arašídů stane tekutě hustá hmota, krásně se lesknoucí a voňavá, je vyhráno. Nechala jsem mixér odpočinout a vychladnout a vrhla se na další várku, dokud jsem nedodělala celý sáček.. když už se do něčeho pustím, tak ať to stojí za to :-) 



Arašídové máslo můžete nechat jemné a hladké, také si můžete schovat hrstku oříšků, které na konec rozmixujete na menší kousky a vmícháte je k máslu. Tím vytvoříte tzv. "crunchy" neboli křupavou variantu. Máslo můžete dosolit dle chuti, nebo - pokud nemáte základ ze solených oříšků (solené se přinejhorším dají propláchnout v cedníku) - přidat med a kakaový práše či rozehřátou čokoládu a vznikne vám variace na slavnou Nutelu v arašídovém provedení. A pokud máte mlsný jazýček, můžete zkusit i další varianty třeba z lískových oříšků nebo mandlí :-)

Ať už se rozhodnete pro arašídové máslo v jakémkoliv provedení a konzumaci jakýmkoliv způsobem, věřím a doufám, že vám bude chutnat! :-)



Žádné komentáře:

Okomentovat