neděle 4. května 2014

Mrkvový dort s tvarohovo-šlehačkovým krémem

Včera měla moje sestra narozeniny a jako tradičně jsme se všichni sešli u našich na takovou malou rodinnou oslavu. Dárek jsem měla vymyšlený - mimo poukazu na namíchání vlastního musli od firmy Mixit to byla ještě domácí paštika, domácí arašídové máslo a nakládaná rajčátka. Tak nějak jsem měla pocit, že když jsou to narozky, tak by to chtělo dort, to se rozumí :-) Zároveň znám svou rodinu, žádné obří dorty a máslové krémy u nás nefrčí. Takže rozkaz zněl jasně, něco lehkého, zdravého a malého. 
A tak vznikl nápad na mrkvový dort, který je v anglosaském světě velmi oblíbený a u nás se taky úspěšně uchytil. Prošla jsem několik receptů na internetu, abych měla nějakou představu a pustila se do toho. 

Jelikož si ráda věci ulehčuji, použila jsem tentokrát míry na hrnečky. A jelikož jsem chtěla malý dortík, použila jsem malý hrneček, vy si můžete velikost upravit podle svého a pokud použijete větší, je třeba si poupravit i množství vajec. Ale to je jen takové upozornění, vy jistě víte :-) A jak tedy na to?

Mrkvový dort

Těsto
  • 1/2 hrnku třtinového cukru
  • 1 vejce 
  • 1/2 hrnku oleje 
  • 1 hrnek mouky - hladké nebo celozrnné
  • 1 větší mrkev
  • 1 lžička perníkového koření
  • 1/2 sáčku prášku do pečiva
  • 1/2 hrnku namočených rozinek
  • 1/2 hrnku sekaných mandlí či jiných ořechů
  • kůra z půlky pomeranče
Krém
  • 125 ml šlehačky 
  • 1/2 tvarohu (nebo Philadephie)
  • 2 - 3 lžíce práškového cukru
  • kůra z celého citronu
  • 3 lžičky citronové šťávy
  • citronová esence (nemusí být, mám domácí)
  • pražené mandle na posypání


Než jsem se pustila  do těsta, dala jsem rozehřát remosku, pokud budete používat troubu (jako že nejspíš ano:-)), nastavte tam přibližně 180 °C. Také je třeba si předem namočit rozinky, buď do horké vody nebo třeba do trošky rumu;) Pak už je čas začít těsto.

To jsem udělala tak, že jsem vyšlehala vejce s cukrem do světlé pěny a potom postupně přilévala olej - dala jsem část obyčejného a část kokosového, moc pěkně to pak voní. V míse vedle jsem si odměřila mouku, smíchala se lžičkou perníkového koření, pokud ho nemáte rádi, můžete dát jen skořici třeba, ale něco voňavého to chce, práškem do pečiva a drcenými mandlemi. 

K vyšlehaným vejcím jsem postupně přidala mouku a vymíchala do hladkého těsta. Teď přišla na řadu mrkev, jednu větší jsem si oloupala a na jemném struhadle nakrouhala - mělo by to bajvoko vyjít na 1,5 - 2 hrnky, ale kolik budete mít, tolik dáte. Slila jsem rozinky a přidala je spolu s mrkví k těstu, pokud máte rozinky v rumu, tak bych to tam asi dala i s ním, škoda dobré chuti, no ne? :) 

Vymíchané těsto jsem napřed nandala do 3 košíčků na cupcakes, abych vytvořila zkušební várku a ochutnávku a hlavně abych zjistila, jestli má cenu dort vůbec brát sebou. (Mělo!) Zbytek těsta jsem nalila do formy na dort o průměru 20 cm a pekla v remosce asi 30 minut. Samozřejmě, bez píchacího testu se neobejdete, pokud zapíchnete párátko, a vyndáte mokré a od těsta, ještě chvíli pečte, pokud je čisté, tak máte hotovo. 

Zatím, co korpus chladl (a všude kolem nádherně voněl), jsem si připravila rychlý krém. Šlehačku jsem vymixovala do tuha, a po lžících přidávala tvaroh a cukr a citronovou kůru (z pečlivě omytého citronu, pozor na to). Až ke konci jsem pomalu přikapávala citronovou šťávu a domácí citronovou esenci. 
  


Krém není příliš sladký a je příjemně lehký a svěží díky citronu a tvarohu, pokud máte raději sladší, dejte víc cukru a použijte tučný tvaroh nebo Philadelpii.

Na vychladlý korpus (který měl díky malému hrnečku jen pár centimetrů na výšku) jsem,  pomocí prvně v životě drženého cukrářského sáčku, zdobícím nástavcem vytvořila jakýsi spirálovitý vzor, nějaké ozdobné puntíčky na okraji a posypala opraženými mandlemi. Pak dort putoval do lednice, aby krém zatuhl. 




Měla jsem trochu obavy, ale jak zkušební cupcake tak ochutnávka při oslavě mě přesvědčili, že mrkvový dort jsem nedělala naposledy. Těsto bylo krásně měkké a kypré, nebylo vůbec vysušené, rozinky a mandle v těstě tomu daly skvělý náboj chuti a hlavně to nebylo přeslazené... škoda, že už není ani drobeček. 


1 komentář: