úterý 22. března 2016

Karamelový popcorn

Dlouho nám doma ležel sáček kukuřice na popcorn. Ne takový ten do mikrovlnky, to je podle mě strašné podvádění (a navíc mikrovlnku nemáme :-)), ale klasický "old fashion way" popcorn v hrnci na sporáku dělaný. Byla to pro mě vlastně premiéra, nikoliv co se jedení týče, ale přípravy. Nespočetně krát jsem ale u babičky asistovala, když jej vyráběla, tak jsem se cítila celkem jistě v kramflecích. Zato karamel na popcorn, to pro mě byla výzva. Karamelu jsem nikdy neholdovala, doma jsem ho dělala jen párkrát a nikterak mě neoslovil. 

K filmu se však popcorn hodí a karamelový popcorn, co jsem včera vytvořila, byl naprosto skvělý společník. Křupavý popcorn, křehký sladký karamel a zrníčka mořské soli na vyvážení chuti.... A jak prohlásil přítel: "je fakt návykový". Tak co, už máte chuť? :-)


Na sladkou porci mlsání pro dva potřebujete: 
  • 1/2 sáčku kukuřice na popcorn
  • 100g másla
  • 150g cukru
  • 1 lžíci medu
  • 1/2 hrnku smetany (nemusí být)
  • 1/2 lžičky sody 
  • sůl
  • 2 lžíce oleje
Napřed si připravíme popcorn - hrnec či větší pánev s poklicí, ideálně s nepřilnavým povrchem postavíme na plotýnku s plným výkonem, přidáme olej a 3 zrnka kukuřice. Přikryjeme poklicí a čekáme, až všechna zrnka puknou - to znamená, že máme správnou teplotu. Vsypeme do hrnce půl sáčku kukuřice, přiklopíme poklicí a v chňapce chytneme poklici za ucho. To je stěžejní, protože teď musíme hrncem třást a pohybovat, aby zrnka kukuřice byla pěkně obalená olejem, aby se promíchávala, nepřipalovala a rozpukala úplně všechna. 

Nezvedejte poklici dřív, než se intervaly mezi puknutím nezvětší na víc jak 4-5 sekund. Pak hrnec odstavíme, a popcorn přesypeme na plech vyložený pečícím papírem aby zchladl a nenavlhl od nahromaděné páry v hrnci. Popcorn necháme odpočívat a pustíme se do karamelu. 

V pánvi s nepřilnavým povrchem rozpustíme máslo, poté přisypeme cukr a lžíci medu. Na mírném plameni necháme pomalu vařit a občas zamícháme. Když se nám od měchačky začnou táhnout tmavší linie, karamel už se pomalu dodělává. Můžeme po troškách vmíchat smetanu a úplně nakonec, když je karamel krásně zbarvený a tekutý, přidáme sodu. S ní se karamel nafoukne a výsledný zchladlý karamel je krásně křehký. Důkladně karamel rozmícháme a v tenkém proudu rovnoměrně nalijeme na popcorn na pečícím papíře. Snažíme se dostat trošku karamelu na každý kousek kukuřice, můžeme trochu promíchat, aby se karamel lépe rozšířil. Já jsem nechala popcorn v jedné vrstvě a pak velké kusy polámala a roztrhala na menší kousky. 


Poslední úprava dodá kukuřici a karamelu skvělou tečku - sůl. Celý plech s popcornem posolíme (dle chuti a odvahy) mořskou solí. Sůl nádherně vyzdvihne chuť karamelu. A je to! 15 minut práce a skvělé (a tuze sladké a návykové) křupání je hotové. A než vyberete film, na který chcete koukat, karamel ztuhne a při jídle krásně křupe. 

1 komentář: